forum.rowerowy.tczew.pl

Rowerzysto! Tu możesz się wypowiedzieć...
Dzisiaj jest 21 maja 2018, 3:57

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 21 wrz 2013, 7:59 
Offline

Rejestracja: 14 gru 2011, 21:40
Posty: 2181
Dziś rusza akcja zbierania podpisów do władz miasta w sprawie utworzenia Rowerowni w Tczewie.
Będziemy zbierać pisemne poparcie od godziny 11.00 do godziny 11.55 na Kanonce - od strony wjazdu z ulicy Wojska Polskiego.

W związku z Rowerownią, zarząd Stowarzyszenia Rowerowy Tczew wystosował już oficjalny wniosek do Prezydenta Miasta Tczewa o uwzględnienie Rowerowni w budżecie miasta na rok 2014.

Czym miałaby być Rowerownia?
Nie każdy ma możliwość samodzielnego reperowania roweru – czy to z braku umiejętności, narzędzi, czy też miejsca. Wielu rowerzystów nie stać na wizyty w serwisie rowerowym. Na szczęście, zawsze znajdą się ludzie, którzy chętnie podzielą się swoją wiedzą techniczną za darmo, lubią się spotykać i pomagać innym cyklistom oraz pragną tworzyć kulturę rowerową. Dwadzieścia lat temu we Włoszech narodziły się pierwsze rowerownie (po włosku ciclofficina, po angielsku: cyclolab), czyli miejsca ogólnodostępnego użytku, przygotowane i zarządzane przez wolontariuszy, gdzie każdy może za darmo skorzystać z narzędzi i porad w celu naprawienia własnego roweru. Ideą Rowerowni jest promocja roweru, jako taniego środka lokomocji dla każdego – pod warunkiem chęci aktywnego uczestnictwa właściciela w jego naprawie.
W Tczewie statystycznie jest niecałe 15.000 rowerów, do których ma dostęp większość mieszkańców, ponieważ zwykle jeden rower służy kilku członkom rodziny. We większości są to tanie rowery niskiej i średniej jakości, rozprowadzane przez markety, które łatwo się psują. Na podstawie licznych rozmów i wywiadów z mieszkańcami Tczewa, Stowarzyszenie „Rowerowy Tczew” szacuje, że ¼ liczby wszystkich rowerów w gospodarstwach domowych wymaga naprawy. Ponieważ w Polsce 90% rowerzystów to nastoletnia młodzież (czyli osoby uczące się, a więc nie zarabiające), a wg badań statystycznych wielkość przeciętnego comiesięcznego kieszonkowego wynosi od 50 do 80 złotych, z czego wynika, że statystycznego rowerzystę, czyli nastolatka - nie stać finansowo na żadne poważniejsze naprawy i remonty roweru. Dla przykładu poziom cen usług napraw rowerowych w Polsce: http://www.cennik-uslug.pl/aktualnosci/ ... rowerowych. Informacje te potwierdza Pan Piotr Andrzejewski, właściciel jednego z tczewskich serwisów rowerowych o nazwie „WOLF”, który przyznaje, że przeciętny tczewski rowerzysta niechętnie przyjmuje do wiadomości koszt naprawy wyższy niż 50 zł i często wtedy rezygnuje z naprawy. Koszty poważniejszych remontów roweru, które zwykle są potrzebne co kilka lat, wymagają zakupu układu napędowego, a to już wydatek najmniej kilkusetzłotowy. Nic więc dziwnego, że od kilku lat nie zwiększał się udział rowerzystów w corocznym wrześniowym Tczewskim Przejeździe Rowerowym (Europejski Dzień bez Samochodu), na których maksymalnie było 500 rowerzystów, bo wiele rowerów stoi w piwnicach czekając na lepsze czasy.
Rowerownia nie jest zatem ani zagrożeniem ani konkurencją dla istniejących komercyjnych warsztatów i serwisów rowerowych, ponieważ grupą docelową dla Rowerowni stanowią te osoby, które i tak nigdy nie skorzystają z płatnych usług (lub zrobią to bardzo rzadko i niechętnie), bo wolą same majsterkować przy swoich rowerach, z przyczyn ekonomicznych lub z zamiłowania. Na terenie Rowerowni mogą funkcjonować reklamy komercyjnych warsztatów, które przydadzą się tym osobom, które nie poradziły sobie z naprawą swojego roweru w Rowerowni, mimo własnych starań lub pomocy ze strony wolontariuszy Rowerowni.
Wg doświadczeń zachodnioeuropejskich opłaca się powoływanie do życia takiej placówki, ponieważ jeśli to udogodnienie skłoni większą liczbę osób do przesiadki na rowery, to zmniejszają się korki i koszty dopłat do komunikacji publicznej. Rowery w przeciwieństwie do samochodów, nigdy nie tworzą korków, nawet w przypadku dużej ilości rowerów. Ponadto z badań wynika też, że osoby, które codziennie jeżdżą rowerem – rzadziej chorują – zatem ich absencja chorobowa spada w szkołach i w pracy, co też jest bardzo poważnym argumentem ogólnospołecznym i zdrowotnym, ważnym dla włodarzy miasta.
Rowerownia, aby spełniała swoje społeczne zadania, powinna być czynna cały rok, zatem musi być zatem obiektem ogrzewanym. W okresie lata Rowerownia służyłaby szybkim i bieżącym naprawom, natomiast od jesieni do wiosny – remontom generalnym, poważniejszym naprawom oraz konstruowaniu nowych rowerów, ponieważ ceny części rowerowych spadają wtedy w Internecie o 20-30% a nawet o 50%. Zima to także okres planowania przedsięwzięć rowerowych na następny sezon, a to wymaga odbycia licznych spotkań klubowych.
Tczewska Rowerownia byłaby czwartą tego typu placówką w Polsce, po Poznaniu (2009 r.), Wrocławiu (2011 r.) i Warszawie (2012). Utworzenie Rowerowni wprowadzi Tczew do pierwszej ligi miast prorowerowych nie tylko w Polsce, ale także w Europie. Rowerownia na potrzeby Tczewian powinna składać się z dwóch ogrzewanych pomieszczeń na poziomie parteru, dostępnych 7 dni w tygodniu od popołudnia do wieczora. Obiekt powinien być prowadzony tak jak na całym świecie – czyli przez wolontariuszy – w tym przypadku wywodzących się ze Stowarzyszenia „Rowerowy Tczew” oraz liderów innych środowisk rowerowych, których w Tczewie jest kilka.
Stowarzyszenie „Rowerowy Tczew” jako miejsce dla posadowienia Rowerowni proponuje teren Tczewskiego Centrum Sportu i Rekreacji, który znajduje się w geometrycznym centrum miasta i już posiada rowerową instalację w postaci skateparku. Wg życzliwej opinii dyrektora TCSiR – Pana Grzegorza Żemajtisa, odpowiednie miejsce na przyszłą Rowerownię znajduje się obok głównego budynku basenu, od strony Kanonki, gdzie istnieje bliska i bezpośrednia możliwość taniego podłączenia wszystkich niezbędnych mediów: ogrzewanie, elektryczność, woda itp. Rowerownia powinna być budynkiem murowanym stałym, aczkolwiek w ostateczności może mieć formę uszczelnionej termicznie metalowej wiaty. Koszt 100 m2 wiaty o wysokości 2,5 m, to ok. 80.000 zł (z blachy ocynkowanej, z montażem, izolacją termiczną, uzgodnieniami i pozwoleniami budowlanymi, wyposażeniem narzędziowym, mediami, świetlikami na dachu, systemem alarmowym itp.).
Okres oczekiwania na Rowerownię jest czasem, w którym Stowarzyszenie „Rowerowy Tczew” zbiera narzędzia, aby po wybudowaniu Rowerowni już na samym wstępie wyposażyć ją choćby w „startowy” czyli podstawowy komplet narzędzi serwisowych. Potencjalnym sponsorem, który już wyraził chęć współpracy nad tym projektem jest firma Flextronics, która wyraziła gotowość do wejścia w ten projekt, w okresie po stworzeniu wiaty. Flextronics miałby stworzyć wnętrze – szafy narzędziowe, wystrój, narzędzia itp.
Pod koniec 2012 roku „Rowerowy Tczew” pozyskał 1.300 zł (zakupiono podstawowy zestaw naprawczy wraz ze stojakiem i płynami serwisowymi) z Fundacji Pokolenia z programu Młodzieżowy Aktywator. Natomiast w lutym 2013 Starostwo Powiatowe w Tczewie przyznało kwotę 1.000 zł na zakup kolejnej partii narzędzi, tj. centrownica oraz tensometr (do dotacji Stowarzyszenie dołożyło 300 zł z własnych składek członkowskich). Początek już jest – posiadany zbiór narzędzi będziemy systematycznie poszerzać. Obecnie Stowarzyszenie „Rowerowy Tczew” pracuje obecnie nad stworzeniem regulaminu przyszłej Rowerowni w Tczewie. Stworzymy też specjalną podstronę internetową do celów informacyjnych.
Po powstaniu Rowerowni – zgromadzone przez „Rowerowy Tczew” do tej pory narzędzia – trafią do tego nowatorskiego obiektu pożytku publicznego, czyli do Tczewskiej Rowerowni.
Wracając do funkcjonowania Rowerowni, to pierwsze pomieszczenie służyłoby działaniom typowo warsztatowym – byłyby w nim zlokalizowane trzy stanowiska, wyposażone w komplet narzędzi: 1) stanowisko do naprawy napędu rowerowego, 2) stanowisko do naprawy kół, 3) stanowisko do naprawy amortyzatorów oraz stanowisko do ogólnego przeglądu technicznego i drobnych regulacji. W dalszej perspektywie mogą powstać dwa następne 4) stanowisko do konstruowania nowych rowerów oraz 5) stanowisko do malowania ram. Powstanie kilku stanowisk naprawczych bardzo zwiększy przepustowość i użyteczność publiczną obiektu, ale kosztem konieczności zdublowania niektórych narzędzi, w związku z ich potencjalnym wykorzystaniem w kilku różnych czynnościach naprawczych jednocześnie. Należy pamiętać, że współczesne rowery konstrukcje są wyprodukowane w taki sposób, że do napraw rowerowych należy używać specjalnie dedykowanych im narzędzi. Zwyczajnymi i popularnymi narzędziami, które są na wyposażeniu gospodarstw domowych czy też choćby we warsztatach samochodowych – nie da się naprawić roweru.
Pomieszczenie warsztatowe Tczewskiej Rowerowni będzie także magazynem używanych części rowerowych, zdanych do wykorzystania w innych rowerach. Rowerzyści posiadający nieprzydatne dla siebie, ale zdatne do użytku dobre części rowerowe przynosiliby je, tworząc bank części zamiennych dla innych osób. Dobre części rowerowe mają w ten sposób szanse na ponowne wykorzystanie, zamiast trafiania na złom.
Drugie pomieszczenie spełniałoby cele klubowo-integracyjne oraz szkoleniowe. Dla przykładu warto wspomnieć, ze na początku roku 2013 w Tczewie zakończyły się szkoleniowe warsztaty rowerowe, które organizowała grupa młodzieży z UKS „Rowerowy Tczew”. Prawdopodobnie była to pierwsza taka inicjatywa w historii naszego miasta. Frekwencja dopisała – na warsztatach spotkało się kilkanaście młodych osób z Tczewa i okolic, zainteresowanych tajnikami budowy i naprawy rowerów. W ciągu trzech spotkań jedna z sal Fabryki Sztuk zamieniła się na Rowerownię. Warsztaty rowerowe zostały sfinansowane z programu grantowego Młodzieżowy Aktywator, który prowadzi Fundacja Pokolenia w Tczewie. Zostały zakupione specjalistyczne narzędzia i każdy mógł spróbować swoich sił w ich korzystaniu pod fachowym okiem dwóch doświadczonych tczewskich rowerowych warsztatowców: Piotra Andrzejewskiego oraz Roberta Mokwy. Tematyka była bardzo różnorodna – od podstawowego przeglądu roweru i drobnych regulacji przygotowujących rower do sezonu, aż po remont generalny roweru i serwisowanie przedniego amortyzatora. Zajęcia zwykle trwały po ok. 6 godzin i uczestnicy nie mieli powodu do nudy, a pasja do rowerowego majsterkowania udzieliła się wszystkim. Zajęcia pokazały, że w Tczewie bardzo potrzebne jest stałe miejsce, gdzie zainteresowani rowerzyści mogliby spotkać się roboczo wraz ze swoim sprzętem – aby naprawiać rowery, wymieniać się doświadczeniami i obserwacjami, oraz rozwijać swoje umiejętności techniczne. W Tczewie bardzo brakuje ROWEROWNI, w której rowerzyści mogliby spotykać się w celu organizowania większych przedsięwzięć rowerowych, wypraw, oraz prezentować swój dorobek wyprawowy i dzielić się z innymi rowerzystami swoim doświadczeniem. Rowerownia – w przeciwieństwie do innych obiektów w Tczewie będzie miejscem, gdzie do środka będzie można wejść razem ze swoim rowerem. To ważne i istotne udogodnienie, ponieważ współczesne rowery potrafią być bardzo drogie i tczewscy posiadacze drogich rowerów nigdy nie zostawią swojego roweru na jakimkolwiek zewnętrznym parkingu rowerowym.
Z przeprowadzonych licznych rozmów na temat pożądanego kształtu tczewskiej Rowerowni, wielokrotnie pojawia się wątek właściwego funkcjonowania i zabezpieczenia tegoż obiektu. Potrzebny będzie monitoring telewizyjny wewnątrz (obserwujący aktywność użytkowników) i na zewnątrz obiektu (skierowany na parking rowerowy pod Rowerownią). Ruch użytkowników korzystających z zasobów i usług Rowerowni powinien być prowadzony metodą elektronicznej ewidencji osób – poprzez sczytywanie kart czipowych lub dzięki wykorzystaniu tczewskiej Karty Miejskiej). Osoby chcące skorzystać z Rowerowni kolejkowałyby się automatyczne poprzez Internet na określony termin a skaner sczytywałby kod narzędzia wypożyczanego z ogólnego zestawu, dzięki czemu wiadomo by było, kto ma dane narzędzie w danej chwili oraz kto korzystał z niego wcześniej. Elektroniczne bramki przy wyjściu z Rowerowni powinny wyłapywać próby nielegalnego wynoszenia narzędzi.
Tczewska Rowerownia byłaby obiektem bezpłatnym, aczkolwiek celowe wydaje się wprowadzenie drobnej rocznej opłaty, która byłaby przeznaczana na amortyzację narzędzi, np. w wysokości 5 zł dla osób niezarabiających (uczniowie, studenci, emeryci, renciści i bezrobotni) i 10 zł dla osób zarabiających.
Rowerownia odpowiednio wyposażona, może wyjść z bogatą ofertą współpracy do tczewskich szkół, organizując popularyzatorskie zajęcia instruktarzowe z zakresu podstawowej konserwacji naprawy roweru. W Tczewie istnieją już takie doświadczenia, ponieważ rok temu Świetlica Środowiskowo-Sąsiedzka przy ul. Zamkowej nr 26, zorganizowała tego typu rowerowe zajęcia animacyjno-techniczne dla grupy kilkunastu dzieci w wieku 10-12 lat, które brały w nich udział niezwykle aktywnie.
Powstanie Rowerowni w roku 2014 wpisuje się w prorowerowe działania Tczewa, które konsekwentnie realizują władze miasta Tczewa – od stworzenia specjalnego zespołu ds. rowerowych, licznych działań animacyjnych oraz programów rowerowych, aż do stworzenia planu systemu tczewskich ścieżek rowerowych. Okres wdrażania tych planów i budowania infrastruktury rowerowej będzie pobudzał i nakręcał zapotrzebowanie na Rowerownię. Sukces pierwszych projektów twardych w Tczewie pokazuje, iż warto iść tą drogą, ponieważ miejskie stojaki rowerowe i wiaty są latem oblegane przez rowerzystów.
W Tczewie temat Rowerowni funkcjonuje w środowiskach rowerowych od 2012 roku na tyle intensywnie, iż obecnie niektórzy rowerzyści często mylnie sądzą, że Rowerownia już istnieje, jako byt zrealizowany i oczywisty, ponieważ co jakiś czas zgłaszają się do nas rowerzyści, którzy chcą skorzystać z usług Rowerowni.

Opracował. Marek J. Bury (tel.: 504 453 864, marekbury@gmail.com):
- założyciel i prezes Stowarzyszenia „Rowerowy Tczew”
- organizator największej imprezy rowerowej w historii Tczewa „MTB Kociewie 2011”
- członek Zespołu do Spraw Polityki Rowerowej przy Prezydencie Miasta Tczewa
- przewodniczący Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Tczewie

Tczew, dnia 2013-09-09


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group -NOJMI